Vrijdag 03/03 - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Jet P - WaarBenJij.nu Vrijdag 03/03 - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Jet P - WaarBenJij.nu

Vrijdag 03/03

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Jet

03 Maart 2017 | Servië, Belgrado

Tot een uurtje of 8.30u hebben we kunnen uitslapen. De buren bestaan uit twee vrouwen met 3 kinderen. Ze lijken hier te wonen met hetzelfde oppervlak als waar ik het mee doe. Ze communiceren dan ook schreeuwend en huilend met elkaar, wat vooral ’s ochtends niet erg aangenaam is.
Na een ontbijtje hebben we besloten om naar Belgrado (het centrum) te gaan. Dit was nog best een beetje puzzelen, omdat het openbaar vervoer hier toch wel tamelijk anders werkt. De bussen rijden bijvoorbeeld niet op schema, maar wel erg vaak. Ondanks dit zitten ze stampes vol. Mensen lijken ook niet te betalen voor de bus.
Eenmaal in Belgrado gingen we opzoek naar een toeristen informatie punt. Ook dit was weer een zoektocht, omdat de borden niet echt kloppen. Daarnaast spreken de mensen ook vrijwel geen Engels wat de weg vragen vrij moeilijk maakt.
De meneer van de toeristeninformatie was hoogst aardig en behulpzaam. Hij vertelde dat er om 16u een free city tour zou zijn. Dit leek ons erg leuk en ja free, dat laat je studenten geen 2x zeggen. Omdat het nog geen 16u was besloten we eerst naar de St. Sava Temple (Hram Svetog Save) te gaan, een Servische orthodoxe kerk. Dit was van buiten al een ontzettend mooi en imposant gebouw. Helaas was binnen nog niet af. Het hele dak gaan ze mozaïeken, dit moet er prachtig uit gaan zien. Er stonden in de tempel al wel een aantal schilderijen met heiligen erop. Jong (!) en oud liep dan ook binnen, deed een gebed en sloot het af met een kus op het schilderij. Zo liepen ze langs al de schilderijen en herhaalde ze dit ritueel. Bijzonder om te zien.
Na een broodje in het zonnetje (het was inmiddels 21 graden) gingen we terug naar het standbeeld waar de city tour zou gaan beginnen. Een onwijs leuk meisje leidde ons rond en vertelde volop historische, culturele en taal gerelateerde feitjes. Ze begon de rondleiding met het uitdelen van Rajka, een heerlijk typisch Servisch drankje dat bij haar thuis gestookt was.
Een van de mooiste bezienswaardigheden tijdens de tour was het fort van Belgrade. De zon ging net onder en dit gaf een prachtig uitzicht over de Donau. Het hele fort werd verlicht wat een magisch effect had. Na 2,5u eindigde de tour en gingen Kelly en ik opzoek naar een tentje om te eten, m.b.v. Google maps liepen we naar een tenje, maar dit bleek er niet meer te zitten. We besloten om terug te gaan naar de bushalte en op weg hiernaar toe een andere kavarna (restaurantje) te zoeken. We eindigde met heerlijke mini burgers en broodjes tonijn op ons bord. Als toetje namen we een Rajka, welke ontzettend sterk was :).
We sloten de dag af met het afkijken van de film en een plan te maken voor morgen.