Dag 23: Plannen - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Jet P - WaarBenJij.nu Dag 23: Plannen - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Jet P - WaarBenJij.nu

Dag 23: Plannen

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Jet

19 April 2019 | Gambia, Lamin

Gisteravond hadden we het plan gemaakt om in de ochtend twee uurtjes aan het onderzoek te gaan, en om daarna rond 11u naar het strand te vertrekken. Dan konden we in de namiddag/avond weer verder met het onderzoek en toch ook van het strand genieten. Rond 16u wordt het namelijk best wel fris op het strand, zo fris dat je het in de schaduw gewoon echt te koud hebt maar non-stop in de zon is garantie op roodheid de volgende dag. Hoe mooi we het ook plannen, dat is gewoon iets wat je hier niet moet doen ;). Annemieke belde om te vragen of we open wilden doen voor de loodgieter en gaf aan dat ze op het vliegveld was om de nieuwe pabo student Lieke op te halen. We besloten daarom om maar niet naar het strand te gaan, want het was wel zo leuk als er iemand hier voor haar was. Transcriberen dan maar weer…
Met Lieke liepen we samen langs de weg naar het supermarktje, een van de eerste activiteiten om je cultuurshock te laten indalen. Ook hebben we geld gewisseld en gezocht naar een simkaartje voor haar. Eenmaal terug, had Lissa een heerlijke tuna-salad voor ons gemaakt. Hierna vervolgde we weer het uitwerken van de interviews. Omdat we het op een gegeven moment helemaal zat waren besloten we om weer een wandeltje te maken door de compound, opzoek naar de Female gardens. Hoewel het wandeltje heel leuk was hebben we opnieuw de Female gardens nooit gevonden. Ook de mensen in de compound hadden heir nog nooit van gehoord, dus volgende keer maar met iemand die al weet waar het is er heen wandelen.

Vorige week hebben de artsen en Esmee een baby’tje op de wereld gezet. En vandaag was het geboortefeest van haar. Dit leek veel op het dorpsfeest van afgelopen week, alleen staat de moeder van het pasgeboren kind in de belangstelling. Drie keer wisselde ze van uitbundige make-up en jurk. Zo’n geboortefeest draait dus helemaal niet om het kind, want die hebben we niet gezien :). Wel werden we meteen in het huisje van de moeder en vader uitgenodigd, waar we het cadeautje konden geven. We genoten weer van de vrolijke muziek, dans en gezelligheid. In de hoek hielden we ons een beetje schuil, waar we net de kindergarden waren. Vooral kinderen vinden “toubabs” machtig mooi. Wat resulteert in een avondje kinderen aan je been, op je schoot en in je nek.
Eenmaal terug in het health center aten we met zijn allen, speelden we twister en sloten we af met een pot(je) monopoly.