Dag 43: Babylon school - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Jet P - WaarBenJij.nu Dag 43: Babylon school - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Jet P - WaarBenJij.nu

Dag 43: Babylon school

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Jet

10 Mei 2019 | Gambia, Lamin

Om 7u ging het wekkertje weer. Niet zo vroeg om aan het onderzoek te werken, maar om mee te gaan met Lieke naar de Babylon school. De stichting Kinderen van Lamin, heeft naast het ziekenhuis (waar Esmee en ik werken) ook een school opgericht. En niet zomaar een school! Ik was helemaal verbaasd. Een super groot en mooi gebouw. De laagste heet de nursery, hier zitten de allerkleinste. Er zijn drie nursery klassen voordat je naar de eerste “grade” gaat. Nu heeft de school “grade” 1 t/m 9. De negende laag is namelijk de eerste groep die op de school gestart is 10 jaar geleden. Iedere jaar kwam er dus een nieuwe “grade” bij en als het goed is willen ze dit vol blijven houden tot ze “grade” 12 behalen.
Lieke (de pabo-student) leidde ons rond door het gebouw. De kinderen zijn super gefocust en later bleek ook wel waarom, want vertelde Lieke, als ze iets niet goed doen kunnen ze soms ook nog wel een tik verwachten. Evenals als ze te laat zijn. Dan moeten ze in de hoek gaan staan. In ieder klaslokaal hing bij de deur een grote tas verdeeld in vakjes waar allemaal tandenborstels uitstaken. Lieke werd door alle docenten hartelijk begroet, waarop hij of zij de klas een lied inzette voor ons. Echt hartverwarmend al die kindertjes die je toezingen. Ook mochten we een lesje Engels bijwonen. Zaten we dan met onze veel te grote lijven in de houten schoolbankjes :).

Na de ochtend op de school werkten we weer aan ons onderzoek. Een paar uur later (17.45u) kwam een van de artsen naar ons toe om te vragen of we nog een bevalling wilde bijwonen. Nou daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen na gisteren! Om 20.30u was er echter nog steeds 7cm. Het zou dus nachtwerk gaan worden. De nightnurse nam het dan ook over en onze witte pakken konden weer uit. Helaas. Ook voor de vrouw want ondanks dat het haar vierde kind was (29 jaar), duurde het dus erg lang. Wij aten boven wat en Esmee en ik begonnen aan het inpakken van ons weekend tasje.
Het regelen van Fathala (het Wildlife park in Senegal) was namelijk gelukt en morgen om 5.30u zouden we opgehaald worden. Vroeg naar bed dus!