Dag 9: Consultation day - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Jet P - WaarBenJij.nu Dag 9: Consultation day - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Jet P - WaarBenJij.nu

Dag 9: Consultation day

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Jet

26 Maart 2019 | Gambia, Lamin

Een nieuwe interessante dag! Eens in de twee weken is het op dinsdag namelijk “consultation day”. Het LHC leent de ruimte buiten namelijk uit aan het overheidsprogramma om de zwangerschap te controleren en vaccinaties aan de babies te geven. We startten de dag met de visite, waarna mij gevraagd werd om wat fysio oefeningen met de patiënten te doen. Komt mijn neurologie ervaring toch nog van pas! Ik heb de fysio’s namelijk voldoende oefeningen zien doen bij halfzijdige verlammingen. Het was ook erg leuk om te zien gedurende de dag, dat de mevrouw zelf met haar dochters aan het oefenen was. Familie heeft een hele andere rol in Gambia bij een opname. Ze verzorgen dat patiënt, zorgen voor het eten en zijn er eigenlijk de gehele dag. Dat is toch echt wel mantelzorg next level! Toen de zorg een beetje opgestart was liepen Esmee en ik naar buiten om te kijken hoe het er daar aan toe ging. Zeker 50 vrouwen met kinderen hadden zich op de banken verzameld. Echter zag het er toch uit als een gecontroleerde situatie. Een beetje twijfelend of we nou moesten vragen of we wat konden betekenen stapte ik naar iemand toe. “What can you do?” vroeg ze me? Waarop ik antwoorde “Anything is fine”. Dit was blijkbaar het goede antwoord in alle hectiek waardoor ik gekoppeld werd aan een midwife (verloskundige). En niet zo maar een bleek later. De man, tja midhusband bestaat nou eenmaal niet, was blind maar kon exact voelen hoeveel weken zwanger de vrouwen waren. Samen met twee Gambiaanse studenten die de verloskunde opleiding deden, probeerde hij mij dit trucje te leren. Zo’n 20 zwangere buiken gleden door mijn handen, waarbij ik de “uterine size” (baarmoeder grootte) en “fundal height” (de afstand tussen het schaambeen tot de top van de baarmoeder) leerde inschatten. Dit door te voelen waar de baby lag, het hoogste punt is je meetpunt. Ligt dit op de navellijn dan is het 24 weken. Als dit niet het geval is, dan ga je met je vingers tellen. Eén vingerbreedte staat gelijk aan 2 weken zwangerschap. Alles onder de navel trek je er dus vanaf, en alles erboven tel je erbij op. Een bijzondere ervaring, waarbij ik al uitgenodigd werd voor over twee weken.

  • 28 Maart 2019 - 08:36

    Paula De Wit:

    wat een interessante belvenissen maken jullie mee !! goed hoor

  • 28 Maart 2019 - 12:18

    Paula:

    leuk om alles te lezen

  • 28 Maart 2019 - 12:51

    Jet P:

    Goed om te horen. Leuk dat u meeleest!
    Groetjes, Jet

  • 28 Maart 2019 - 14:33

    Renee:

    Ik kan me zo’n goede voorstelling maken over hoe je beizg bent Jet. Zo leuk. Zijn er geen foto’s te bewonderen? En lukt het al een beetje met die Salsa?

  • 28 Maart 2019 - 14:37

    Jet P:

    Fotos zijn er wel, maar helaas is het netwerk niet sterk genoeg om ze gepubliceerd te krijgen. Ik zal nog een poging en veel geduld wagen :)
    Alleen de beginselen zijn onder de knie hoor haha. Niet te veel verwachtingen.

  • 28 Maart 2019 - 14:46

    Mariette:

    Ha Jet

    Hier een bericht van een andere Jet. Bijzonder hoor wat je allemaal meemaakt. Geboortezorg is zo anders in Afrika. Stop al de ervaringen in je rugzak, je krijgt dan een heel andere kijk op 'zorg'...

    groet, Mariette

  • 29 Maart 2019 - 14:08

    Lily:

    Wat gaaf Jet!!!!!
    Coole skill om te leren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jet

Actief sinds 05 Maart 2017
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 19227

Voorgaande reizen:

18 Maart 2019 - 16 Juni 2019

The Gambia journey!

02 Maart 2017 - 18 Maart 2017

European Nursing Module Serbia 2017

Landen bezocht: