Dag 19: Vrijdag - geen onderzoeksdag - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Jet P - WaarBenJij.nu Dag 19: Vrijdag - geen onderzoeksdag - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Jet P - WaarBenJij.nu

Dag 19: Vrijdag - geen onderzoeksdag

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Jet

05 April 2019 | Gambia, Lamin

Hoe productief we gister waren, hoe weinig zin ik vandaag had om iets te doen waar ik mijn hoofd bij nodig had. We besloten daarom om vandaag vrijdag onderzoeksdag even over te slaan, en gewoon wat leuks te gaan doen. Een dag met wat afleiding. En leuke dingen dat we gedaan hebben! We begonnen de dag in het Abuko Nature Reserve. Dit is een natuurpark wat opgericht is door een Engelsman. Het zit in Lamin, dus we konden er heen lopen. Heerlijk, want soms wordt ik een beetje zot dat je niet gewoon lekker je fietsje kan pakken, maar dat je overal een taxi voor moet pakken omdat de afstanden best groot zijn. Bij het park aangekomen, kregen we een gids die ons er doorheen wandelde. We leerden over de verschillende bomen, vruchten en overige natuur in Gambia. Bijvoorbeeld (zie foto), de parasiet-boom. Een boom die zich om een andere boom nestelt en hier vervolgens (als een parasiet) de nutriënten uittrekt. De onderliggende boom sterft daarom af, waarna de parasietboom op zichzelf verder leeft. Ook leven er diverse dieren. Aapjes, veel vogels (gieren), krokodillen, hyena’s, reptielen en ook een antilope vloog voor ons langs. In Gambia leven er behalve deze dieren niet zo vreselijk veel dieren in het wild. Het is niet een land waar je voor de safari heen zou gaan bijvoorbeeld. Dit park was echter toch super mooi opgezet en bewaard, ook nadat de Engelsman was overleden. Hoewel het midden aan de weg ligt, heb je toch even het gevoel om uit de zandbende en drukte te zijn. Heerlijk even die rust.
Die rust hielden we vast, door even op het balkon te niksen. We maakten samen met Rianne en Simone het plan om naar “de grote boom” te rijden. De schoonouders van Simone waren namelijk op bezoek in Gambia, dus met z’n allen besloten we om wat leuks te doen. De grote boom is bereikbaar via de mangrove bij de Lamin Lodge, aangezien dit alleen via het water bereikbaar is en niet iedereen hier even weg van was. Een tweede optie was om over de weg te gaan, nou ja over de weg. Dit omvatte de zandpaadjes langs de huishoudens van de Gambianen. Bijzonder om dit ook te zien, hoe de mensen nou eigenlijk leven. Graag zouden we dit ook nog van dichterbij bekijken op den duur. Voor de grote boom lagen allemaal moestuintjes met zelf gekweekte gewassen. Keurig onderhouden. De grote boom is, je raadt het al, een reusachtige boom uitgehold van binnen. Het heeft van buiten twee takken-partijen die lijken op olifanten koppen. Een echte trekpleister. Ook konden we tot aan de voet van de mangrove bossen lopen, die op het moment helemaal drooggevallen waren. Kortom, een mooi afscheid voor ik even een pauze neem van het avontuur in Nederland. Om 23.15u bracht Annemieke me dan ook naar het vliegveld. Met een dubbel gevoel, vertrok ik van wat eigenlijk al als mijn thuis is gaan voelen, terug naar het kikkerlandje. Tot volgende week maandag!