Woensdag 15/03 - Reisverslag uit Zemun, Servië van Jet P - WaarBenJij.nu Woensdag 15/03 - Reisverslag uit Zemun, Servië van Jet P - WaarBenJij.nu

Woensdag 15/03

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Jet

15 Maart 2017 | Servië, Zemun

Terwijl in Nederland de verkiezingsgekte aan de gang is vond hier de eerste dag in het tweede ziekenhuis van deze module plaats. Het klinische ziekenhuis van Zemun is het oudste in heel Servië (233 jaar), ze hebben 640 bedden en 20 afdelingen. Het ziekenhuis is een stuk kleiner dan het MMA, maar heeft naast het hoofdgebouw nog wel 6 bijgebouwen bv. met pediatrics (kinderen). We zijn heel vlot rondgeleid over de afdeling, om voor morgen een keuze te maken welke afdelingen we uitgebreid willen zien. We hebben gekozen voor the operational theater en omdat we hier niet met 5 tegelijk heen kunnen doen we ook de emergency erbij.

Dit ziekenhuis heeft voor zover ik nu gezien heb heel veel contrasten. De ene afdeling is totaal verslonst met bruine muren. De patiënten liggen met 4 bloot in een erg kleine kamer. Maar dan een andere afdeling met spierwitte muren, de nieuwste dialyse apparatuur en kamers zoals wij ze eigenlijk gewend zijn. Bijzonder verschil!